lördag 19 september 2009

Heta tips


"Heta tips"
Originaltitel: Prey for a newshawk
Översättning: Sture Biurström
Omslag: Tage Jørgensens Tegnestue
Tryck: Interbook, Falun 1975
Tidigare utgiven 1964

"Jag kände igen honom så fort jag fick syn på honom. Han satt vid sitt skrivbord av rosenträ och stirrade rakt på mig. I de hårda svarta ögonen fanns ett lätt förvånat uttryck.

Jag fäste mig vid hans välkammade hår och de vita tänderna som skymtade mellan halvöppna läppar. Spengler såg mycket bra ut. Intrycket förstärktes av den oklanderliga aftondräkten. Det enda som störde var en stor röd fläck på det bländvita stärkta skjortbröstet."

Heta tips tar läsaren till Hanks värld som kriminalreporter på The Chronicle i Chicago. Ett anonymt samtal till redaktionen får Hank att bege sig till vad som visar sig vara en purfärsk brottsplats. Gangstern och spelkungen Irwin Spengler har blivit mördad i sitt hem och sitter prydligt parkerad vid sitt skrivbord. Som om inte det fyndet vore nog finner Hank även en medvetslös kvinna i Spenglers hem. Efter att ha kvicknat till bedyrar kvinnan att hon inte känner till något om mordet. Polisen dyker snabbt upp och givetvis blir kvinnan föremål för polisens intresse. Hank anar dock att kvinnan är oskyldig och tar hennes parti när polisen sätter press på henne. Detta medför att även Janson blir betraktad som medskyldig och både han och flickan blir beordrade att följa med till polisstationen. Yrket som kriminalreporter har gett Hank insikt i den hårdkokta Chicagopolisens minst sagt tuffa förhörsmetoder. Efter en natt i förhörsrummet får man i bästa fall bara ett ordentligt kok stryk. I värsta fall kommer man ut i en likpåse. Under bilfärden mot polishuset tar Janson kontroll över situationen och lyckas tillsammans med flickan fly ur polisbilen. Detta är upptakten till en rafflande historia genom Chicagos undre värld; Janson måste rentvå både sitt eget namn och flickans genom att själv leta rätt på Spenglers mördare. Detta samtidigt som han måste hålla sig undan polisen.

Heta tips är en klassiker i bokserien av och med Hank Janson. Boken är stark, rivig och hård. Den visar upp en bister bild av Chicago. En stad där korrupta poliser, skrupellösa hallickar och giriga män styr. Inte ens The Chronicles redaktion slipper undan den mörka stämning som finns genom hela boken. Janson liknar tidningens tryckpressar vid vampyrer som girigt suger blod, ånger, hat och kärlek ur de som arbetar på The Chronicle.

Vi avslutar med en briljant passage från boken. Stycket är hämtat från när Hank förklarar för sin nyfunna dambekant varför han är så hårdkokt.

"Chicago är världens tuffaste stad och jag har sett den från dess värsta sida. Jag lever på att skriva om det där. Jag har varit bakom scenen hos balettflickor. Jag har varit i bordeller och jag har skrivit om vit slavhandel. Jag är tjugoåtta år. Jag känner alla slags fruntimmer från gamla söndagsskolelärarinnor med spetsiga näsor, långa kjolar och hårknutar ner till tonåriga nymfomaner som knappt lämnar sängen när de ska äta. Jag är härdad."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar